LEGO 6x6-truck versie5
.
2 Mei 2005. De laatste versie leek perfect, maar toch begon ik me te ergeren aan steeds maar loslatende onderdelen zoals bijvoorbeeld de voorwielen. Het werd dus de hoogste tijd voor een heel nieuw chassis met verbeterde voorwielophanging. De twee motoren voor de aandrijving zijn bijna direct gekoppeld zonder differentieel. Electrisch zijn ze parallel geschakeld.
Deze truck verschilt op een klein aantal punten van de voorlaatste versie.
Op elk wiel is nu een directe vertraging van 1 op 5 gemonteerd in plaats van
1 op 3. De versnellingsbak schakelt nu tussen 1 op 1 en 1 op 3. Alleen de
nepmotor en de cabine heb ik overgenomen van de voorlaatste versie.
De voorwielophanging bestaat weer uit 4 schokbrekers. Twee centrale verticale
assen waar de ophanging langs kan schuiven en draaien voorkomen dat de ophanging
kan naar voor of achter of links of rechts kan bewegen. De aandrijving loopt
via een centrale as met flexibele koppelingen en veranderbare lengte. Het
stuurmechanisme wordt via een elastiek aangedreven vanuit een as in het chassis.
De achterwielen kunnen onafhankelijk van elkaar kantelen. De schokbrekers
kunnen meer naar binnen of naar buiten woren geplaatst afhankelijk van de
belasting en het terrein. In de foto's is maar 1 schokbreker zichtbaar omdat
ik er nog niet meer heb op dit moment.
De truck blijkt nu heel sterk te zijn. Hobbels worden moeiteloos
genomen en een helling van 45 graden is geen probleem. Ook de stuuruitslag
is sterk verbeterd. Ik ben benieuwd hoe de truck zich gedraagt met verende
achterwielen en hoe deze zich gedraagt met een extra set achterwielen!
Lees hier verder over
versie 6 (in het engels).